Kever Joop Brons roest verwijderen

Een wel heel bijzondere Volkswagen Kever

Met een eerste investering van een paar nieuwe sportschoenen van 150 gulden legde Joop Brons in 1985 de basis voor zijn Kever-avontuur. Ruim dertig jaar lang werkte hij aan zijn trots en bouwde hij een wrak om tot een Volkswagen Kever stationcar, met unieke huif. Nu is zijn unieke wagen af.

,,Hier zit ontzettend veel aandacht en liefde in, schitterend.”

Ik ben zo blij met het resultaat wat ik behaald heb. Dat mag ook wel na ruim dertig jaar al mijn vrije tijd te steken in deze Kever 1200, uit 1971.

De Kever kon ik overnemen van een collega die hem net in de prak had gereden. Veel hoefde hij er dan ook niet voor te hebben, een paar nieuwe sportschoenen want die had hij nodig.
Dit was de eerste investering die ik deed in de auto, en niet de laatste. Van te voren wist ik wel dat ik er een aparte auto van wilde maken. Nou, dat is zeker gelukt! Ik ben trotse eigenaar van de enige Kever Stationcar met huif. Het dak houdt halverwege op en gaat over in een grenenhoutenbak met huif, omspand met watervast canvas.

Doordat het een hobby is, een passie, maakte het niet uit dat het project zo lang duurde. Het ene moment had ik alle tijd om er hele dagen aan te werken, maar soms kon ik er ook echt geen tijd voor vrij maken. Dankzij hulp van vele bedrijven, vrienden en familie is het na al die tijd toch gelukt.

Onderdelen labelen was een must

In 2012 kwam het Kevertje terug van de spuiter. Het afbouwen kon beginnen. Ook hier kreeg ik weer hulp van derden. Hier was ik natuurlijk heel blij mee, maar wilde toch zo veel mogelijk zelf doen. Als ik er echt niet uit kwam, had ik altijd iemand om op terug te vallen. Voordat ik begon aan dit project had ik al zo’n gevoel dat het niet met 1 a 2 jaar klaar zou zijn. Ter voorbereiding had ik alle onderdelen gelabeld zodat ik na 30 jaar alles weer op z’n plek terug kan zetten.

Alle holle ruimten zijn met schapenvet, Fluid Film, geïmpregneerd. Een heel oude truc, maar het werkt prima. Waterafstotend en het voorkomt roest. Fluid Film komt in alle hoeken terecht en blijft zijn beschermende werking doen. Als de Kever in de zon staat trekt de Fluid Film steeds verder in de poriën van de Kever. Dat geeft mij een veilig gevoel. Als je zo lang aan je auto ‘geprutst’ hebt, ben je er ook zuinig op!

Kever Joop Brons Fluid Film

Voor de onderdelen ging ik naar een HotRod specialist. Maar ook is er tegenwoordig ook veel online te vinden. Het voordeel van de Kever is dat de basis altijd hetzelfde is gebleven. Ik heb bijna alles terug kunnen vinden, behalve originele VW-wieldoppen.

Toch zal de auto nooit ‘af’ zijn. Je blijft er toch mee bezig, je ziet dan weer iets wat verbeterd kan worden en zo houdt het nooit op. Dat is natuurlijk de hobby en de passie die je ervoor hebt.

Trots ben ik zeker, en ik vind het heerlijk om met mijn vrouw een dagje uit te gaan met de Kever. Lekker picknicken met mooi weer, de mand past perfect achterin de huif.
Ook als ik mijn dochter glunderend naast mij zie zitten op de passagiersstoel geeft mij dat zoveel voldoening. Hier heb ik het al die jaren voor gedaan.